כל מה שמעניין

האם ניתן לבטל הסכם גירושין וכיצד?

עקב השינויים שחלו בשנים האחרונות בפסיקת המזונות, יותר ויותר זוגות מבקשים לפנות להליך גירושין שנעשה בתיווך עורך דין או מגשר ולא להגיע לבית המשפט. ההליך הזה עדיף מכיוון שהוא חוסך זמן וכסף לשני הצדדים ומבטיח וודאות באשר לפרטי ההסכם, אולם מה קורה אם אחד מהצדדים מבקש לבטלו?

מכיוון שהסכם הגירושין הוא חוזה שמחייב את שני הצדדים, לא ניתן לבטלו, אלא אם יש עילה שמעוגנת בחוק ומצדיקה זאת. מכיוון שנחוץ לשם כך אישור של אחת מהערכאות המשפטיות, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, ואלו אינן נעתרות בקלות לבקשה לבטל הסכם גירושין, ההליך עלול להיות לא פשוט, עם זאת הוא אפשרי.

חשוב לדעת, שלצורך ביטול ההסכם יש לפנות לערכאה המשפטית שאישרה את ההסכם מלכתחילה.

באילו נסיבות ניתן לבטל הסכם גירושין?

  • עילת כפייה ועושק- במידה ותנאי ההסכם אינם סבירים, ניתן לטעון ויש להוכיח כי הוא נחתם תחת לחץ משמעותי, שמנע מהחותם להפעיל שיקול דעת ולפעול מרצונו החופשי.
  • עילת קיפוח- במידה ואחד הצדדים יצא מקופח במסגרת ההסכם באופן מהותי.
  • פגיעה ברצון החופשי- בכל מקרה בו אחד הצדדים אישר את הסכם הגירושין מבלי להבין את משמעותו או שנבצר ממנו רצונו החופשי.
  • פגם בהליך השיפוט- בכל מקרה בו לא הובאו כל נסיבות המקרה מול בית המשפט או שנעשה פגם בהליך השיפוט מכל סיבה שהיא.
  • חוסר תום לב או הטעיה- אם אחד הצדדים חתם על ההסכם מבלי שיביאו בפניו את כל המידע הרלוונטי והפרטים המהותיים כמו הסתרת הון או רכוש וכדו' או שנמסר לו מידע כוזב או מטעה.
  • טעות בעת החתימה- אם נחתם ההסכם בטעות, ובתנאי שהוכח כי הצד השני יצא נשכר מכך.
  • הפרת חוזה- אף על פי שלא כל הפרה מצדיקה ביטול הסכם, כשמדובר ביותר מסטייה חד פעמית ובהפרה יסודית של ההסכם, ניתן לבטל אותו מחמת ההתנהגות. הפרה יסודית היא כל מה שהוגדר כך במסגרת ההסכם שנחתם או הפרה מהסוג שכל אדם סביר לא היה מסכים לה ומאפשר אותה לו היה מודע לכך שהיא עשויה להתרחש.

האם ניתן לבצע שינויים בהסכם גירושין?

הסכם הגירושין אינו אבסולוטי, והרבה יותר קל לבצע שינויים בהסכם מאשר לבטלו, אולם גם שינוי מתבצע בנסיבות מיוחדות בלבד, ובתנאי שיש שינוי מהותי בנסיבות. השיקול העיקרי שנבחן הוא טובת הילד, ובמרבית הפעמים שינויים בהסכמי גירושין נוגעים בנושאי מזונות, משמורת וכדו'.

בעקבות השינויים בפסיקת המזונות רבים מבקשים לפתוח את הסכם הגירושין על מנת לקבוע הסכמות מחדש.

בכל הנוגע לנושאים שאינם נוגעים למשמורת או למזונות, עשוי בית המשפט לפסוק מבלי לתקן את ההסכם על מנת לתקן עוול או הטעיה מסוימים.

לדוגמה, אם הגיעה לידיעת אחד מהצדדים על חשבון בנק נוסף או נכס נוסף שרשום על שמו של הצד השני בהסכם הגירושין, עשוי בית המשפט לפסוק על חלוקת הכספים בחשבון או על קביעת זכויות על הנכס על מנת לתקן את העוול מבלי לפתוח את הסכם הגירושין, לשנות אותו או לבטלו.

לסיכום,

הסכם גירושין הנו חוזה לכל דבר ועניין מבחינה חוקית, והוא מחייב את שני הצדדים החתומים עליו.

מכיוון שהוא עוסק בדיני נפשות, לא ניתן לבטלו או לערוך בו שינויים בקלות, ועל מנת לעשות זאת צריכה להיות עילה מספקת שמצדיקה זאת ותאושר על ידי הערכאות המשפטיות העוסקות בכך, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה.

הבשורה הטובה היא שפסיקת המזונות עברה מספר שינויים בשנים האחרונות, שמעניקים פתח לשנות או לבטל הסכמים קיימים.

אף על פי שבית המשפט אינו שש לשנות או לבטל הסכמים, הדבר אפשרי, אך מכיוון שזה הליך מורכב מומלץ להיעזר בעורך דין שמתמחה בענייני משפחה ומנוסה בתחום זה.

תחתית הטופס

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

זריקות להרזיה

זריקות להרזיה הינן במרבית המקרים במרשם והן משמשות עבור ירידה במשקל, כאשר הן ניתנות לרוב בתדירות של בין פעם בשבוע לבין פעם בחודש בהתאם לנדרש ולתוכנית שנקבעה מול הגורמים הרלוונטיים.

מוצר
בלוג

מהו מיתוג מוצר ומדוע הוא כל כך חשוב לעסק שלך?

מיתוג מוצר הוא התהליך של יצירת זהות ותדמית ייחודיות למוצר בתודעת הצרכן. זה לא רק לוגו או שם קליט, זה כרוך באסטרטגיה מקיפה להבטיח שהמוצר יבלוט בשוק צפוף. מהות המיתוג של המוצר טמונה בהעברת ערכי המוצר, היתרונות שלו והחוויה שהוא מבטיח לספק. שלב ראשוני זה בשיווק הוא קריטי מכיוון שהוא קובע את הטון לאופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופסים את המוצר ומתקשרים איתו. באמצעות מיתוג יעיל, מוצר יכול להפוך ליותר מסתם פריט על המדף – הוא הופך לסיפור שאנשים רוצים להיות חלק ממנו.

ילדים במים
בלוג

7 אטרקציות לאירועים שחובה לראות למסיבות יום הולדת

תג מים היא אטרקציה פופולרית למסיבות יום הולדת ואירועים אחרים. שחקנים לובשים אפודים שיכולים לזהות מתי הם נפגעו ממים מתותחי המים של יריביהם. המשחק האינטראקטיבי הזה מושלם לאורחים בכל הגילאים ובטוח שייצור זיכרונות מתמשכים.

CAR ELCTIRC
בלוג

המצבר הפופולארי בישראל- שנפ

המצבר הוא חלק חשוב ביותר בכל רכב. הוא מספק את האנרגיה הרלוונטית לצורך הנעת הרכב ואין אפשרות להזיז את הרכב בלעדיו. מעבר לכך, המצבר הוא שמספק את האנרגיה הנדרשת לכל המערכות החשמליות שברכב, כך שאם המצבר לא תקין, לא תהיה אפשרות להפעיל את המערכות החשמליות ברכב כגון: מערכת המיזוג, החלונות החשמליים, מערכת התאורה של הרכב  ועוד. אם המצבר שלכם לא תקין ודורש החלפה, לא תהיה לכם אפשרות להפעיל את המערכות החשמליות שברכב או להניע את הרכב ולכן, במקרה הזה חשוב ביותר להחליף את המצבר המקולקל במצבר איכותי.