Site icon פורטל מצדה

האם ניתן לבטל הסכם גירושין וכיצד?

עקב השינויים שחלו בשנים האחרונות בפסיקת המזונות, יותר ויותר זוגות מבקשים לפנות להליך גירושין שנעשה בתיווך עורך דין או מגשר ולא להגיע לבית המשפט. ההליך הזה עדיף מכיוון שהוא חוסך זמן וכסף לשני הצדדים ומבטיח וודאות באשר לפרטי ההסכם, אולם מה קורה אם אחד מהצדדים מבקש לבטלו?

מכיוון שהסכם הגירושין הוא חוזה שמחייב את שני הצדדים, לא ניתן לבטלו, אלא אם יש עילה שמעוגנת בחוק ומצדיקה זאת. מכיוון שנחוץ לשם כך אישור של אחת מהערכאות המשפטיות, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, ואלו אינן נעתרות בקלות לבקשה לבטל הסכם גירושין, ההליך עלול להיות לא פשוט, עם זאת הוא אפשרי.

חשוב לדעת, שלצורך ביטול ההסכם יש לפנות לערכאה המשפטית שאישרה את ההסכם מלכתחילה.

באילו נסיבות ניתן לבטל הסכם גירושין?

האם ניתן לבצע שינויים בהסכם גירושין?

הסכם הגירושין אינו אבסולוטי, והרבה יותר קל לבצע שינויים בהסכם מאשר לבטלו, אולם גם שינוי מתבצע בנסיבות מיוחדות בלבד, ובתנאי שיש שינוי מהותי בנסיבות. השיקול העיקרי שנבחן הוא טובת הילד, ובמרבית הפעמים שינויים בהסכמי גירושין נוגעים בנושאי מזונות, משמורת וכדו'.

בעקבות השינויים בפסיקת המזונות רבים מבקשים לפתוח את הסכם הגירושין על מנת לקבוע הסכמות מחדש.

בכל הנוגע לנושאים שאינם נוגעים למשמורת או למזונות, עשוי בית המשפט לפסוק מבלי לתקן את ההסכם על מנת לתקן עוול או הטעיה מסוימים.

לדוגמה, אם הגיעה לידיעת אחד מהצדדים על חשבון בנק נוסף או נכס נוסף שרשום על שמו של הצד השני בהסכם הגירושין, עשוי בית המשפט לפסוק על חלוקת הכספים בחשבון או על קביעת זכויות על הנכס על מנת לתקן את העוול מבלי לפתוח את הסכם הגירושין, לשנות אותו או לבטלו.

לסיכום,

הסכם גירושין הנו חוזה לכל דבר ועניין מבחינה חוקית, והוא מחייב את שני הצדדים החתומים עליו.

מכיוון שהוא עוסק בדיני נפשות, לא ניתן לבטלו או לערוך בו שינויים בקלות, ועל מנת לעשות זאת צריכה להיות עילה מספקת שמצדיקה זאת ותאושר על ידי הערכאות המשפטיות העוסקות בכך, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה.

הבשורה הטובה היא שפסיקת המזונות עברה מספר שינויים בשנים האחרונות, שמעניקים פתח לשנות או לבטל הסכמים קיימים.

אף על פי שבית המשפט אינו שש לשנות או לבטל הסכמים, הדבר אפשרי, אך מכיוון שזה הליך מורכב מומלץ להיעזר בעורך דין שמתמחה בענייני משפחה ומנוסה בתחום זה.

תחתית הטופס

Exit mobile version