כל מה שמעניין

קרדיט: Shutterstock

על פלוסים ומינוסים: איך לשמור על חיי הסוללה

כמה זמן כדאי להשאיר את הרכב בטעינה, מתי כדאי להשתמש באופציה של טעינה מהירה ומה הקשר בין רכב חשמל סיני לשמש הישראלית? כל התשובות כאן

יוני אביב

 

אחת המחמאות היותר שכיחות שנוהגים לתת למכוניות חשמליות בכלל, היא שהן נוטות להיות מאוד מאוד שקטות. פועל יוצא של העובדה שמנוע חשמלי תמיד ירעיש פחות ממנוע בעירה פנימית רגיל. ובכן, אולי השקט הזה הוא ההסבר לכך שהרכב החשמלי הסיני השתלט לאחרונה על שוק המכוניות החשמליות בישראל, אבל בלי המון רעש וצלצולים. אך עם המספרים אי אפשר להתווכח: במהלך 2022 יצרנית המכוניות החשמליות שמכרה הכי הרבה רכבים בישראל היתה ג'ילי הסינית, עם 6,816 יחידות של הדגם הפופולרי שלה: הגיאומטרי C. רק לשם השוואה, מדובר בכמעט 800 רכבים יותר מיריבתה האמריקאית. בכלל, להגיד שהיצרניות הסיניות מחזקות את דריסת הרגל שלהן בשוק הרכב הישראלי יהיה חתיכת אנדרסטייטמנט. משנה לשנה מגיעות לכאן עוד ועוד יצרניות, עם יותר ויותר דגמים שונים, וזה אפילו אם לא סופרים את כל יצרניות הרכב האירופאיות או האמריקאיות שפשוט מייצרות את הרכבים שלהן בסין. לצורך העניין, במהלך השנה שעברה, הגיעו לישראל כ-22 אלף רכבים מסין, שמהווים צמיחה של 177% לעומת השנה הקודמת.

כמובן שחלק גדול מהזינוק הזה הוא בזכות העובדה שמדובר לרוב ברכבים המעניקים תמורה מלאה לכספם של הרוכשים, שלא לדבר על מערך שירות ואספקה שהפך כמעט לזן נכחד בתחום הרכב. כאשר יצרניות וותיקות וגדולות מתקשות מאוד לספק דגמים בתוך חצי שנה מיום ההזמנה, ושחקניות חזקות בתחום הרכב החשמלי סוגרות בפועל את האפשרות להזמין בכלל דגמים שלהן. כך או כך, ברור שבכל חודש אלפי נהגים בישראל מצטרפים למהפכה החשמלית, ובעצם מנתקים את התלות שלהם בבנזין יקר ומזהם. עבורם, השאלה היותר בוערת היא איך לשמור על חיי הסוללה של המכונית החשמלית שלהם. בפסקאות הבאות נפרט איך בדיוק ניתן לעשות זאת:

 

לא חם מדי, לא קר מדי

בעקרון, תנאי מזג אוויר קיצוניים, עלולים בטווח הארוך לפגוע בסוללות של רכבים חשמליים, אלא שחשוב לסייג את הדברים: גם במקרה הגרוע, אנחנו מדברים פה על ירידה של אחוזים בודדים באיכות הסוללה לאורך כמה שנים טובות לפחות. בנוסף, כשאנחנו מדברים על תנאי מזג אוויר קיצוניים, אנחנו מתכוונים, ובכן, לממש קיצוניים. זה אומר שלפחות מבחינת קור, מה שיש לאקלים הישראלי להציע, מראש לא באמת אמור להרשים סוללות של רכבים חשמליים. אחרי הכל, מדובר בטכנולוגיה הפועלת בהצלחה בעשרות מדינות ברחבי הגלובוס, בהן הטמפרטורות נמוכות בהרבה מאלו שניתן למצוא בישראל. מה שכן, הקיץ הישראלי בהחלט "לא פראייר". אז רכב חשמלי שיהיה מחובר לטעינה ביתית מתחת לשמש ישירה לאורך זמן אולי יסבול מפגיעה קטנטנה באיכות הסוללה לאורך שנים – מה שניתן לפתור בקלות בעזרת חניה מקורה או מוצלת.

 

לא יותר מדי

רבים מבעלי המכוניות החשמליות אוהבים לטעון את הרכב בעמדת הטעינה הביתית שלהם במהלך הלילה. בכל זאת, מה יותר נוח מלהגיע בערב, להתחבר לטעינה, ולחזור לרכב למחרת בבוקר כדי למצוא סוללה טעונה במלואה. העניין הוא שאם אפשר – עדיף שלא להשאיר את הרכב מחובר לטעינה למשך שעות אחרי שהסוללה כבר התמלאה לחלוטין, פשוט כי זה עלול לקצר בטווח הארוך את חייה. יצרניות רכב רבות אפילו ממליצות לנתק את הרכב מטעינה כאשר הסוללה נמצאת ב-80 או 90 אחוזים. בהתחשב בכך שרכבים חשמליים מתקדמים גומאים היום בקלות גם 400 קילומטרים בין טעינה לטעינה, סביר מאוד להניח שגם 80% סוללה תספיק לכם לכל הנסיעות המתוכננות שלכם במהלך היום, עד שתחזרו לעמדת הטעינה. אגב, גם ירידה מתחת ל-20% סוללה היא לא מומלצת. גם בגלל האפקט השלילי שיש לכך על חיי הסוללה, וגם בגלל שזה קצת כמו להמשיך ולנהוג ברכב רגיל כשהנורה של הדלק כבר דולקת – פשוט מתכננים מראש, ופועלים בהתאם.

 

לא מהר מדי

ברחבי ישראל כבר קיימת היום פריסה לא רעה בכלל של עמדות טעינה ציבוריות. חלקן אפילו מציעות את האפשרות לטעינה מהירה – כלומר כזאת שיכולה להביא אתכם לאזור של 80% סוללה תוך 20 דקות. ללא ספק שיטה מעולה למילוי הסוללה כאשר אתם רחוקים מעמדת הטעינה הקבועה שלכם, ואתם מעוניינים להיטען באנרגיה לקראת המשך הדרך. אלא שחשוב לזכור שמדובר בשיטה שעדיף להשתמש בה רק כשבאמת צריכים, זאת משום שעמדות טעינה מהירה מצוידות בזרם ישר (DC), בו הזרם המינימלי עומד על 50 קילוואט ויכול אף להגיע ל-150 קוט"ש, מה שהופך את הטעינה בזרם ישר לעוצמתית מידי לסוללה לאורך זמן. לכן, הסתמכות בלעדית על טעינה מהירה אולי תחסוך לכם זמן, אבל בטווח הארוך תפגע בחיי הסוללה שלכם.

 

לסיכום, המהפכה החשמלית צפויה להימשך במלוא עוזה בשנים הקרובות, וסביר מאוד להניח שיצרניות הרכב הסיניות ימשיכו להיות שחקניות חזקות מאוד בשוק הזה. במקביל, זה לא יהיה נועז מדי להמר שגם הטכנולוגיה בתחום הזה תמשיך להתקדם, כך שסוללת הרכב שלכם תמשיך להשתכלל ולהתייעל. כך או כך, בעזרת הטיפים הפשוטים הנ"ל, תוכלו להבטיח מערכת יחסים ארוכה במיוחד עם המכונית החשמלית שלכם. סעו בזהירות.

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

זריקות להרזיה

זריקות להרזיה הינן במרבית המקרים במרשם והן משמשות עבור ירידה במשקל, כאשר הן ניתנות לרוב בתדירות של בין פעם בשבוע לבין פעם בחודש בהתאם לנדרש ולתוכנית שנקבעה מול הגורמים הרלוונטיים.

מוצר
בלוג

מהו מיתוג מוצר ומדוע הוא כל כך חשוב לעסק שלך?

מיתוג מוצר הוא התהליך של יצירת זהות ותדמית ייחודיות למוצר בתודעת הצרכן. זה לא רק לוגו או שם קליט, זה כרוך באסטרטגיה מקיפה להבטיח שהמוצר יבלוט בשוק צפוף. מהות המיתוג של המוצר טמונה בהעברת ערכי המוצר, היתרונות שלו והחוויה שהוא מבטיח לספק. שלב ראשוני זה בשיווק הוא קריטי מכיוון שהוא קובע את הטון לאופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופסים את המוצר ומתקשרים איתו. באמצעות מיתוג יעיל, מוצר יכול להפוך ליותר מסתם פריט על המדף – הוא הופך לסיפור שאנשים רוצים להיות חלק ממנו.

ילדים במים
בלוג

7 אטרקציות לאירועים שחובה לראות למסיבות יום הולדת

תג מים היא אטרקציה פופולרית למסיבות יום הולדת ואירועים אחרים. שחקנים לובשים אפודים שיכולים לזהות מתי הם נפגעו ממים מתותחי המים של יריביהם. המשחק האינטראקטיבי הזה מושלם לאורחים בכל הגילאים ובטוח שייצור זיכרונות מתמשכים.

CAR ELCTIRC
בלוג

המצבר הפופולארי בישראל- שנפ

המצבר הוא חלק חשוב ביותר בכל רכב. הוא מספק את האנרגיה הרלוונטית לצורך הנעת הרכב ואין אפשרות להזיז את הרכב בלעדיו. מעבר לכך, המצבר הוא שמספק את האנרגיה הנדרשת לכל המערכות החשמליות שברכב, כך שאם המצבר לא תקין, לא תהיה אפשרות להפעיל את המערכות החשמליות ברכב כגון: מערכת המיזוג, החלונות החשמליים, מערכת התאורה של הרכב  ועוד. אם המצבר שלכם לא תקין ודורש החלפה, לא תהיה לכם אפשרות להפעיל את המערכות החשמליות שברכב או להניע את הרכב ולכן, במקרה הזה חשוב ביותר להחליף את המצבר המקולקל במצבר איכותי.