כל מה שמעניין

סביבה וחברה התלות וההשפעה האנושית – חברתי כלכלי וסביבה מול שפע וסביבה

כאשר מסתכלים על הקשר בין רמת השפע וסביבה קיימים שורה של גורמים שמשפיעים:

-גודל המשפחה -רמת צריכה לאדם

-סוג הצריכה/התפלגות ההוצאה המשפחתית

-רמת השפע למשפחה -השפעה סביבתית ליחידת צריכה

-מיקום ההשפעה -מודעות סביבתית

 

כאשר באים לדבר על סביבה ועוני ניתן להסתכל על דברים משתי נקודות מבט:

.1 אפשר לדבר כמה שרוצים על סביבה אך אם לא נטפל בעוני זה לא יעזור לנו (ע"פ דו"ח

ברונטלנד מ.)1987 כלומר עוני גורם לבעיות סביבתיות. .2 הדרדרות סביבתית קשורה קשר הדוק עם הדרדרות העוני באסיה. כלומר, בעיות סביבתיות

גורמות לעוני.

 

הקשר המחזורי בין עוני לסביבה:

  • עוני מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לפגיעה בסביבה-האוכלוסייה הענייה מנסה לשרוד

והעיסוק שלה בשימור הסביבה הוא קטן מאוד. היא עושה שימוש בסביבה ופוגעת בה וכך

הלאה…

 

אינדקס הביצועים הסביבתיים:

השפעות סביבתיות על בריאות האדם ועל מצב המערכות האקולוגיות. כאשר מסתכלים על התוצאות של האינדקס נראה שאירופה תקבל את הציונים הגבוהים ביותר והמדינות העניות יקבלו ציון נמוך. באירופה היום מצב האוויר, איכות המים, נתוני התמותה הם טובים יותר. כלומר, ההשפעה הסביבתית בקרב אוכלוסיות עניות היא הרבה יותר גדולה מההשפעה

הסביבתית בקרב אוכלוסיות עם שפע. באוכלוסיות עם שפע יש יותר מודעות להשפעות סביבתיות.

אך הממשק הוא מורכב יותר:

ניתוח הקשרים שביו עוני לפגיעה בסביבה ובין פגיעה בסביבה לעוני:

-עוני (כתוצאה מגורמים שונים) גורם לפגיעה בסביבה.

-כוח, שחיתות, עושר ותאוות בצע.

-כשלון מוסדי (חוסר רגולציה, אי אכיפת החוק)

-כשל שוק -הדרדרות במצב הסביבתי מגבירה את העוני

-הגברת העוני הסביבתי מגבירה את הפגיעה בסביבה.

 

בשביל לדבר על הדברים הללו צריך להתרכז בשלושה מושגים עיקריים:

.1 מוצרים פרטיים: מוצרים שמי שיכול להשתמש בהם הוא מי שרכש את המוצר, מוצרים שניתן

לחלק ליחידות. למשל קניתי מכונית וכעת שהו הרכוש שלי ורק אני רשאי להשתמש בה.

 

 

 

מוצרים פרטיים מתומחרים בהתאם לעלויות ייצור, אספקה, שיווק, מכירה ועוד.. מחיר המוצר הפרטי איננו משקף את ההשפעות הסביבתיות שנגרמו מייצור המוצר, הובלתו, השימוש בו וסיום חייו זה נקרא עלויות חיצוניות. לדוגמא, הקפה- קפה הוא מוצר שבבסיס שלו הוא גדל בצל בתוך היער וצריך את העצים וסביבת היער כדי להתקיים. בפועל, רב מטעי הקפה בעולם כיום לא נראים כמו יער אלא כמו מטעים מסודרים. זאת מכיוון שלמדו להפיק קפה כגידול חקלאי. ההבדל הזה אפשר לייצר הרבה יותר קפה בכל יחידת שטח. המחיר של הקפה הלך וירד כי אני יכולה לייצר כעת קפה בכמות גדולה יותר אך ההשפעה הסביבתית היא חמורה מכיוון שכדי להקים מטע הייתי צריכה לכרות את היער, ביער הקפה ניזון מהעצים ומהצל

שלהם ואילו במטע צריכים לספק לקפה את הצל וההזנה בצורה מלאכותית. סחר הוגן אומר שאני אשלם יותר עבור הקפה על מנת לכפר על הנזקים הסביבתיים. כדי

שסחר הוגן יתקיים הוא צריך לבוא ביוזמה של מדינה עשירה, הוא לעולם לא יגיע מיוזמה של

מדינה ענייה.

.2 מוצרים ציבוריים: מוצר ציבורי הוא מוצר שניתן לשימוש ע"י כולנו באופן חופשי (למשל מגדלור, כבישים, ביוב.).. מוצר ציבורי הוא מוצר בעל היצע משותף. כלומר, מוצר שלאחר ייצורו אין

אפשרות לתמחר אותו בהתאם לשימוש מכיוון שלא ניתן לחלקו ליחידות אספקה נפרדות.

המוצר הציבורי עולה כסף אך אנשים יכולים לצרוך אותו אף אם הם לא שילמו עבורו. במדינות/אזורים עניים ההשקעה במוצרים ציבוריים נמוכה ו/או נועדה לשרת ציבורים

מצומצמים בלבד.

.3 מוצר משותף/נחלת הכלל: מוצר משותף הינו מוצר הניתן לשימוש באופן חופשי ע"י כולם, אך

בניגוד למוצר הציבורי לא היה צורך להשקיע משאבים כספיים ביצירת המוצר. דוגמאות: אויר,

חוף ים, יער, שטח מרעה.. הטרגדיה של נחלת הכלל: מה ששייך לכולם לא שייך בעצם לאפאחד. לכל אחד הזכות לנצל את המשאב המשותף ככל שיחפוץ. במשאב משותף כל אחד ינסה למקסם את הרווחים שלו מבלי להתחשב בצרכים של אחרים. למשל, שטח מרעה יכול להכיל מס' פרות ויש מס' רועים במרחב, כל רועה רוצה למקסם את הרווח שלו ולכן הוא מוסיף לעדר שלו עוד פרות. ברגע שאין מי שמנהל את אותו שטח מרעה, בסופו של דבר כל המערכת תקרוס כי כושר הנשיאה

שלה מוגבל.

 

מסקנות: -פעילות שנעשתה ע"י בעלי הכח והעושר דחקה אוכלוסיות החיות ומתקיימות בשוליים למצב

של עוני. -כישלון מוסדי בשילוב עם כשל שוק מהווים גורם מרכזי בפגיעה בסביבה והגברת העוני -במקרים רבים אוכלוסיות עניות מאמצות דפוסים הפוגעים בסביבה. אולם רק מעטים בוחרים

בפעילות מזיקה, היתר הדחקים לבצע פעילות כזו.

 

משמעויות:

צמצום העוני לא יפתור את הבעיה- הממשק אדם/חברה וסביבה מורכב יותר. גורמים חברתיים כלכליים משחקים תפקיד חשוב אולם גורמים נוספים משפיעים- גורמים

ממסדיים, כוח ושררה, שחיתות, סוג המערכת הכלכלית ודרך פעולתה.

 

20% מהאוכלוסייה של העולם צורכת כ80% מהמשאבים של העולם לעומת האוכלוסיות העניות שהם בסדר גודל גבוה יותר )60%( שצורכות חלק מאוד קטן מהמשאבים בעולם

.)21%(

 

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

איך לשדרג את האווירה בחדר בעזרת אלמנטים פשוטים כמו מראות?

בין הריהוט הביתי הרב המשרת מטרות שונות, מראות מעוצבות הן בחירה פופולרית. מראה היא אביזר הכרחי לכל חדר בבית ומחוצה לו. בגלל היעילות שלהם, זה ממש לא מפתיע. אם חדר קטן או חשוך, מראה יכולה לגרום לו להיראות גדול ובהיר יותר.

מפעל
בלוג

יצירת שיתוף פעולה בינלאומי: איך להוזיל עלויות עסק באמצעות ייצור מוצרים בסין

ייצור מוצרים בסין ובמזרח היא דרך מצוינת עבור עסקים מבוססי מוצרים להוזיל עלויות, להפחית סיכונים ולייצר מוצרים בסדרות קטנות וגדולות כאחד. על ידי ייצור בסין, עסקים יכולים לנצל את עלויות העבודה הנמוכות יותר, גישה לכוח עבודה מיומן ורשת שרשרת אספקה מבוססת.

בלוג

זריקות להרזיה

זריקות להרזיה הינן במרבית המקרים במרשם והן משמשות עבור ירידה במשקל, כאשר הן ניתנות לרוב בתדירות של בין פעם בשבוע לבין פעם בחודש בהתאם לנדרש ולתוכנית שנקבעה מול הגורמים הרלוונטיים.

מוצר
בלוג

מהו מיתוג מוצר ומדוע הוא כל כך חשוב לעסק שלך?

מיתוג מוצר הוא התהליך של יצירת זהות ותדמית ייחודיות למוצר בתודעת הצרכן. זה לא רק לוגו או שם קליט, זה כרוך באסטרטגיה מקיפה להבטיח שהמוצר יבלוט בשוק צפוף. מהות המיתוג של המוצר טמונה בהעברת ערכי המוצר, היתרונות שלו והחוויה שהוא מבטיח לספק. שלב ראשוני זה בשיווק הוא קריטי מכיוון שהוא קובע את הטון לאופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופסים את המוצר ומתקשרים איתו. באמצעות מיתוג יעיל, מוצר יכול להפוך ליותר מסתם פריט על המדף – הוא הופך לסיפור שאנשים רוצים להיות חלק ממנו.