Site icon פורטל מצדה

כמה חשוב להגיש דו"ח שנתי בזמן ואיך עושים זאת

קרדיט תמונה: freepik

במדינת ישראל עצמאיים משלמים מס הכנסה על פי מדרגות המס ועל פי הכנסתם, כאשר מס זה נקבע על ידי רשות המיסים על פי הערכה שנתית אותה מבצעת הרשות בהסתמך על הדו"ח השנתי המסכם את כל הפעילות העסקית של העסק באותה השנה. אותו דוח שנתי כולל את ההכנסות וההוצאות של העסק, את הסיכויים והניכויים שלו, ובסופו של דבר מתקבל סכום סופי עליו העסק חייב לשלם מיסים. מי צריך להגיש את הדוח, מתי ומה הוא אמור לכלול? הכנו עבורך הסבר מפורט שיסייע לעשות קצת סדר בדברים. 

מי צריך להגיש דו"ח שנתי? 

החוק בישראל קובע שכל תושב ישראל מעל גיל 18 חייב להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, למעט אנשים הפטורים מכך. הפטור ניתן לכל שכיר שהכנסתו נמוכה מ-650,000 ₪ לשנה, שאלה הם למעשה רוב השכירים במשק, אנשים שהכנסתם משכירות אינה עולה על 338,000 ₪ לשנה, אנשים שההכנסה שלהם מריבית לא עולה על 654,000 ₪ לשנה, אנשים שהכנסתם מניירות ערך אינה עולה על 338,000 ₪ לשנה ואנשים שמקבלים קצבת חוץ שאינה עולה על 338,000 ₪ לשנה. כמו כן, כל עצמאי שיש לו עסק קטן שהכנסתו לא עולה על 60,000 ₪ בשנה יכול להגיש דו"ח מקוצר במקום הדו"ח השנתי שאחרים צריכים להגיש. 

מי צריך להגיש את הדו"ח? 

כל עוסק זעיר וכל עוסק פטור חייבים בהגשת הדו"ח השנתי עד ל-30 לאפריל בשנה העוקבת לשנת המס שהסתיימה. מי שלא מגיש את הדו"ח בזמן צפוי לעונשים הקבועים בחוק ובהם קבלת קנסות והגשת כתב אישום, זאת במידה ולא קיבל אישור לאיחור מטעם פקיד השומה. 

מה הדוח צריך לכלול? 

הדוח השנתי למס הכנסה צריך לכלול את כל ההכנסות, הזיכויים והניכויים של אותה השנה. בין היתר דוח שנתי אמור לכלול את כל מקורות ההכנסה של העסק, מכל המקורות, בין אם בקבלת משכורת או הכנסה ישירה מהעסק, בין אם מרווחים אחרים כמו תשואה מניירות ערך ועוד. על הדוח לכלול את המיסים ששולמו למס הכנסה באותה שנת מס, כולל מיסים כמו מס שבח ומס ערך מוסף, עליו לכלול הוצאות שונות כמו הוצאות עבור אתר אינטרנט, הוצאות שכירות, עבור משכורות ורכישת הציוד המשרדי. בנוסף, על הדוח לכלול את כל ההפקדות ששולמו באותה שנה לקרנות שונות, לביטוח הלאומי ולקרנות פנסיה וביטוחים שונים. עוד הדוח חייב לכלול טופס 116. 

כיצד ממלאים דוח שנתי? 

יש הבדל משמעותי בין מילוי דוח שנתי למס הכנסה על ידי עוסק פטור או מורשה. בעוד שהעוסק הפטור רק צריך להכריז על סך ההכנסות שלו, העוסק המורשה חייב בהגשת דוח מלא ומפורט ובו כל ההוצאות וההכנסות. ניתן להגיש את הדו"ח באופן מקוון או פיזי, הטופס למילוי נקרא טופס 1301 ויש לצרף למילוי הטופס את כל המסמכים הרלוונטיים לדו"ח. כשמדובר על עוסק פטור הדברים נראים קלים יותר, אך כשמדובר על עוסק מורשה רצוי להיוועץ ולהיות מלווים על ידי בעלי מקצוע בתחום, וזאת כדי להבטיח שהדו"ח מוגש כראוי. טעויות בדוח יכולות לעלות לא מעט כסף – גם בחישובים של המקדמות להמשך, גם בהחזרי המע"מ וגם בכל הנוגע להתנהלות התקינה של העסק.  

Exit mobile version