Site icon פורטל מצדה

גולגולות מכוירות

גולגולות מכוירות

קתלין קניון הציעה כי זהו פולחן משפחתי של אב קדום – פולחן אבות. נראה היה כי רוב הגולגולות

היו של זכרים בוגרים.   בהמשך זיהו כי מדובר לא רק בזכרים ובבוגרים, וכוירו אף גולגולות ילדים.

אנתנוגרפיה השוואתית לפפואה ניו-גינאה העלתה כי יתכן שאלו גולגולות של אויבים. וסרשמיט העלתה כי יתכן כי הגולגולות קשורות לאנשים שעברו תהליך של ריפוי מיוחד, היו "עם כוחות מאגיים" או עברו משהו מיוחד בחייהם, וקיבלו מעמד מיוחד מסיבה כלשהי, ולכן גולגולתם

כוירה לאחר מותם. כנראה היו ממעמד סוציו אקונומי גבוה.

 

אתר תל חלולה, על גדות הפרת, אתר מה.PPNB- באתר ישנה תופעה של קבורה מתוכננת של ילדים תחת רצפות הבתים בתוך קנקנים בתנוחה מכווצת. הרצפה כוסתה בטיח והמשיכו לחיות בבית מעל. קבורה מסוג זה הייתה בנאולית הקרמית ובהמשך בכלקולית. עד הPPN- ישנו יחס זהה בין ילדים ומבוגרים. באתר תל חלולה מתחיל יחס שונה בקבורה בין הורים וילדים, יתכן כי הילדים

מתחילים לקבל יחס שונה, כיוון שאינם שייכים עדיין לכלל הקהילה, עד שלא יעברו טקסי התבגרות.

יתכן כי זוהי ההופעה הראשונה של תופעה זו.

 

בצפון הלבנט – יש אתרים בהם פתיחת הקברים נעשית בשלב מוקדם, ורואים סימני חיתוך של ניתוק

הגולגולת, לא השתחררה באופן טבעי, בשונה מדרום הלבנט.

 

פולחן פסלים דמויי אדם מעין ע'זאל גולגולות מכוירות זהו פולחן ביתי. בשונה מכך פולחן הפסלים האנושיים, אין ספק כי זוהי תופעה קהילתית. באתר עין ע'זאל שבירדן, תחת רצפת טיח, נמצאו שני מטמונים, באזורים שונים, של פסלי אדם גדולים, הנמצאים ב"בור גניזה." הפסלים נקברו בכיוון מסוים ובצורה מכוונת. פסלים רבים בגובה של כ60- ס"מ, דמויי אדם, לעיתים חסרי גפיים, לעיתים עם 6 אצבעות ברגל. ישנם פסלים "סיאמיים," הכוללים שני ראשים וללא ידיים ורגליים.. עיצוב הפסלים – מינימליסטי. הפסלים הורכבו

תחילה על ידי תבנית מקנים, ובהמשך הונח עליהם הטיח. היה צורך להרכיבם. הפרשנות לפסלים – פולחן ציבורי המאגד את כל אנשי הכפר. יתכן כי זוהי ההתחלה של אלוהויות

שונות. פסלים אלו מופיעים ב3- מקומות. [א] שבר של פסל שנמצא ביריחו. [ב] שבר פסל בנחל חימר במדב"י. [ג] הפסלים בעין ע'זאל. זוהי תופעה מאד מצומצמת, הרבה יותר מאשר הגולגולות

המכוירות. תופעה זו מאפיינת את דרום הלבנט (בקעת הירדן ודרום מדב"י,) ומעידה על ייחוד אזור

זה, כחלק מאחידות תרבותית נרחבת יותר הכוללת חלקים נרחבים בצפון ודרום הלבנט.

 

פולחן הבקר

חלק מתופעת קבורה של עצמות אדם עם בע"ח.

באתר מוצא נמצאו ריכוזי בקר. נקברו גם אישה וילד עם קרן של צבי. בשלב זה הבקר הוא בקר בר,

עדיין לא מבוית. חיה גדולה (מעל 1.5 טון.) אתר כפר החורש מה.PPNB- זהו אתר קבורה אזורי אליו מגיעות קבוצות שונות בתקופות מסוימות בשנה לשם קבורת מתיהם. באתר בור בקר, בו ישנה קבורה אנושית תחת רצפות טיח, ומעליה בור בקר המכיל מעל 7 פרטים שנשחטו בו-זמנית. לאנשים הקבורים חסרות הגולגולות. על עצמות הבקר סימני חיתוך וביתור. השיחזור העלה סעודה גדולה הקשורה לטקסי הקבורה, 8 שוורי בר נטבחו

והונחו בבור. בשרם שקל כ500- ק"ג, מספיק למלאנתלפים אנשים (מאות עד .)2500

 

 

 

באתר עין ע'זאל – צלמיות זואומורפיות רבות עשויות טין, חלקן של עיזים וכבשים, מעט דובים. הצלמית הנפוצה ביותר – בקר. בתוך צלמיות הבקר תקועים פרטי צור בצורה מכוונת. שימשו בטקס

סימבולי, מעין בובת וודו לבקר. הצלמיות היו בשימוש אישי.

 

באתר הגושרים – נאולית קרמי. תחת יסודות קיר מבנה מונחות קרני בקר. סימבולי משהו. באתר הלאן צ'ני ליד הפרת והחידקל. מבנה ציבורי עגול בו ישנן מצבות / קירוי מבנה, בתוכו נמצאו

קרני בקר.         פולחן הבקר היה בכל האזור.

 

צ'טאל הויוק Hüyük( )Çatal – שורה של מבנים ציבוריים / מקדשים הבנויים מלבנים, הקירות מטויחים, עליהם דוגמאות גיאומטריות. בתוך המבנה ריכוזי גולגולות שוורים. תחילת המקדשים מסוף ה,PPN- ונמשך לתוך ה.PN- רצף התקופה מתחיל כאשר הבקר עדיין לא מבוית, ונגמר בתקופה בה

הבקר כבר מבוית.

 

במעבר מהPPN- לPN- השינוי הוא אדיר. שימוש בקרמיקה, מעבר מביות חלקי לביות מלא. הכלכלה

משתנה. עם זאת, עולם האמונה נשאר דומה – פולחן בקר.

 

מנחות קבורה עד תקופות מאד מאוחרות אין מנחות קבורה עם המתים. גם כשיש עדות לא בטוח אם הונחה לאחר המוות או שימשה את הנקבר עוד בחייו, דוגמת חרוזי מלכיט בקבורת ילד באתר כפר החורש, יתכן

שהיו חלק משרשרת שענד.  באתר באג'ה בירדן בPPNB- ישנו פגיון, שיתכן כי הוכן במיוחד לקבורה.

אלו היוצאים מהכלל שמעידים על הכלל- מעט מאד מנחות קבורה בתקופה.

האם קיימים מרכזי פולחן אזוריים ב?PPNB- קשה לענות על זאת עם כ"כ מעט מנחות.

Exit mobile version