כל מה שמעניין

ארכיאולוגיה והמזרח הקדום

האבוריג'ינים של אוסטרליה

 

שייכים לתרבות ה Pitjandara – שבט במערב אוסטרליה. הרצאה מבוססת על מאמר של נורמן טינדל

.1972מ

 

מבחינה ג"ג – מדובר במרכז אוסטרליה, המדבר המערבי. השבט הזה הוא השבט המרכזי באזור זה, והמגע הראשון שלו עם האדם האירופאי היה רק במאה ה.19 יחד עם זאת ככה"נ מגע עקיף היה קיים עוד

קודם. יש לציין שאין עדויות אירופאיות למגע עם שבט זה עד המאה ה.20

 

בשנות ה,30-40 בזמן שנערך המחקר, השבט הזה חי בבידוד במרכז המדבר, תוך כדי פחד כלשהו מפגישה בקבוצות אחרות. ע"פ המסורת, בעבר חי שבט הפינג'ארה על החוף המערבי, ולאט לאט נסוג

לפנים הארץ.

 

לפי הארכיאולוגיה, הגיע ההומו סאפיינס-סאפיינס לאוסטרליה לפני 50 אלף שנה. מדובר במין יחסית

גבוה, צבע עור כהה, מעט שיער גוף.

 

בין 50-90% מהילדים נולדים עם שיער בלונדיני, אשר עם הגיל מתכהה.

 

הלשון – דיאלקט של השפות של המדבר המערבי המכונה לעיתים לוריצ'ה .(loritia) שפה מאוד קדומה.

 

אין מסורת כתובה, המסורת שבע"פ הולכת אחורה רק כמאה שנה, וזאת משום שתפיסת הזמן שלהם שונה

מזו שלנו.

 

סביבה – מדובר ברצועה יבשה יחסית.

 

אורך חיים  הוא עונתי, הנשלט ע"י הגשמים. התנועה – עונתית, בהתאם למקורות מזון המבשילים

באזורים שונים, בזמנים שונים, וכתלות בכמות הגשם.

 

 

 

 

 

 

השבט מחולק ללהקות קטנות, ע"פ קו פטריארכאלי.

 

הפולחן – מחזק את הארגון החברתי הזה. מתבסס על קשרים חברתיים לפי האב.

 

טוטם – זהות שנלקחת מעולם בע"ח. הטוטם הוא סמל החמולה או הקבוצה, והוא מזוהה עם הקבוצה

בתכונותיו. לעיתים ישנו טאבו על אכילת הטוטם. הטוטם נותן שייכות ללהקה, ומשמש כסמל שלה.

 

כל להקה בונה זהות ע"ב קשרי משפחה לאיזשהו אב קדום – שחי כמה דורות קודם )לפעמים מדובר באב

מיתולוגי.( כלומר – לא מדובר במשפחה גרעינית.

 

פוליטיקה – רמה פוליטית אחת בלבד – והיא החמולה .(horde) אין התכנסויות של כמה חמולות ביחד.

כמו כן – אין בעלות שטח של יחידים. הבעלות היא קבוצתית – קולקטיבית.

 

השטחים – חופפים. כלומר – לאף להקה אין שטח אחד רציף, אלא מספר חלקות באזורים שונים.

הלהקות רשאיות לעבור בחלקות של להקות אחרות.

 

ייתכן שבין החלקות – דיאלקטים שונים של השפה.

 

השטח הכולל של הפינג'ארה חולק לכ1000 חלקות. לפי טינדל – השטח חולק בין 30 להקות אב – כך

שלכל להקה כזו היו כ30 חלקות. קשרי משפחה אפשרו מעבר של להקות בחלקות שלא שויכו להן.

 

מבחינת היסטוריה- ישנה מערכת מיתולוגית הנקראת זמן חלום. זוהי מערכת של מיתוסים ומציאות

אלטרנטיבית, המתייחסת לזמן כמחזורים המורכבים מההווה העתיד והעבר כאחד, החוזרים על עצמם. במהלך הטקסים הפולחניים, מוצג העבר כהווה. זמן החלום הוא בעצם מציאות אלטרנטיבית המסבירה את הקשר בין ההווה העבר והעתיד, והוא בא לידי ביטוי בעיקר בטקסים פולחניים, ע"י הגעה לטראנס. כחלק מכך, התפתחו הרבה מאוד איסורים הקשורים לאוכל, פעילות מיני, קשרים עם קבוצות מסוימות, הגעה

למקומות מסוימים בעונה מסוימת ועוד.

 

מבחינה מגדרית – ישנה אבחנה בין מה שמותר לכל מין לדעת.

 

–    כיום – יש הרבה פחות להקות אב.

 

יש לציין, שהלהקה מתבססת על התפיסה המיתולוגית הזאת. הארגון החברתי מתחבר באופן ישיר לזמן

החלום ולמיתוסים הנגזרים ממנו. יש שהציעו שמדובר ברמז לסוגי האמונה של התקופה הפליאוליתית,

אך קשה לדעת.

 

במאמר נוסף על קבוצות אלו, מוצגות 3 תכונות:

 

.1  ארגון חברתי המתבסס על קשרי אב ולא על משפחה גרעינית.

 

 

 

 

 

.2  גם הארגון החברתי וגם המיתולוגיה מתחלק באופן קוטבי – כלומר תמיד יהיה גם כן וגם לא,

איסור כפול. הכל מחולק לשניים.

 

.3  אין הפרדה של אדם וטבע. שונה לגמרי מהפילוסופיה המערבית.

 

 

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

איך לשדרג את האווירה בחדר בעזרת אלמנטים פשוטים כמו מראות?

בין הריהוט הביתי הרב המשרת מטרות שונות, מראות מעוצבות הן בחירה פופולרית. מראה היא אביזר הכרחי לכל חדר בבית ומחוצה לו. בגלל היעילות שלהם, זה ממש לא מפתיע. אם חדר קטן או חשוך, מראה יכולה לגרום לו להיראות גדול ובהיר יותר.

מפעל
בלוג

יצירת שיתוף פעולה בינלאומי: איך להוזיל עלויות עסק באמצעות ייצור מוצרים בסין

ייצור מוצרים בסין ובמזרח היא דרך מצוינת עבור עסקים מבוססי מוצרים להוזיל עלויות, להפחית סיכונים ולייצר מוצרים בסדרות קטנות וגדולות כאחד. על ידי ייצור בסין, עסקים יכולים לנצל את עלויות העבודה הנמוכות יותר, גישה לכוח עבודה מיומן ורשת שרשרת אספקה מבוססת.

בלוג

זריקות להרזיה

זריקות להרזיה הינן במרבית המקרים במרשם והן משמשות עבור ירידה במשקל, כאשר הן ניתנות לרוב בתדירות של בין פעם בשבוע לבין פעם בחודש בהתאם לנדרש ולתוכנית שנקבעה מול הגורמים הרלוונטיים.

מוצר
בלוג

מהו מיתוג מוצר ומדוע הוא כל כך חשוב לעסק שלך?

מיתוג מוצר הוא התהליך של יצירת זהות ותדמית ייחודיות למוצר בתודעת הצרכן. זה לא רק לוגו או שם קליט, זה כרוך באסטרטגיה מקיפה להבטיח שהמוצר יבלוט בשוק צפוף. מהות המיתוג של המוצר טמונה בהעברת ערכי המוצר, היתרונות שלו והחוויה שהוא מבטיח לספק. שלב ראשוני זה בשיווק הוא קריטי מכיוון שהוא קובע את הטון לאופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופסים את המוצר ומתקשרים איתו. באמצעות מיתוג יעיל, מוצר יכול להפוך ליותר מסתם פריט על המדף – הוא הופך לסיפור שאנשים רוצים להיות חלק ממנו.