Site icon פורטל מצדה

אוצרות הזכוכית העתיקה לאורך המאות – מחקר הזכוכית

ראשית מחקר הזכוכית –

 

-טרוברידג' – זכוכית במקורות הקלאסיים (1930)

 

-הרדן – דו"ח חפירה של קרנס – המחקר הארכיאולוגי המשמעותי הראשון.

 

 

 

 

 

תרומת ממצא הזכוכית למחקר הארכיאולוגי –

 

–    כרונולוגיה – זכוכית ככלי מתארך.

–    טיפולוגיה – הבנת התפקוד של מכלול טיפוסי בחיי היומיום.

–    טכנולוגיה – הבנת תהליכי ייצור והשפעתם הכלכלית/חברתית.

–    מרכזי ייצור – הבנת מרכזי הייצור. ייצור מקומי מול ייבוא.

–    זיהוי אתני? – האם ניתן לשייך מכלולים מסוימים לאוכלוסיות אתניות שונות?

 

 

 

כלים מזוגגים – החלו להופיע כבר באלף ה5 לפנה"ס. באלף ה3 כבר מופיעים חפצים קטנים מזכוכית.

סביב 1500 – מהפכה של ממש – מעבר לייצור של כלים של ממש ולא רק חפצים קטנים.

 

באשנונה וארידו – התגלו מטילי זכוכית עשויים במוט. לא ברור למה שימשו, אבל מדובר ממש בזכוכית.

מופיעים סביב 2100 לפנה"ס. עדות ראשונה למשהו מסוג זה.

 

מזרח מסופוטמיה – האזור בו נמצאו כלי הזכוכית הראשונים- האזור של ממלכת מיטאני – החורים.

 

כיצד ייצרו כלי זכוכית בעת העתיקה?

 

מספר שיטות – דפוס, קידוח ועוד.

 

ייצור ע"ג ליבה – טכניקה שמשמשת עד התקופה הרומית הקדומה. בד"כ מדובר בכלים סגורים וקטנים – כלי קוסמטיקה. ליבה עשויה חומר אורגני עמיד בחום גבוה עוצבה על מוט. לאחר מכן, צופתה הליבה

בזכוכית כתושה. לאחר מכן עוטר הכלי בחוט נוסף של זכוכית. לאחר מכן נצרף הכלי. לאחר שהתקרר –

הוצאו הליבה והמוט. שיטה זו היא ארוכה וגוזלת זמן, ולכן כלים אלו מאוד נדירים, נחשבו מאוד יקרים,

כלי מותרות בארמונות ומקדשים.

 

הזכוכית המסופוטמית – כלי ליבה, כלים גסים. צבעים בולטים, אטומים. כלי הזכוכית בד"כ חיקו את כלי

החרס.

 

כלי הליבה הם כלי הזכוכית הקדומים ביותר המוכרים לנו )מאות .(15-16 ככה"נ היו מעט יחסית של מרכזי ייצור, שנועדו לשימוש מקומי. אין הרבה זכוכית מסופוטמית מחוץ למסופוטמיה. מכלולים מאוד

הומוגניים.

 

 

 

תקופת הברונזה המאוחרת – 1550-1200

 

נוכחות מצרית בארץ. בצפון – ממלכת מיטאני.

 

 

 

 

 

כלי פסיפס – מעוצבים בדפוס – תהליך מאוד ארוך. הכלי נוצר ממוטות זכוכית המשולבים זה בזה. בתקופות קדומות – בד"כ מדובר במוטות מונוכרומיים, אך בתקופה ההלניסטית אנחנו כבר יכולים למצוא דגמים מורכבים יותר של צבעים. המוטות מותכים יחד ומונחים להתקרר בתבנית, היא שנותנת לכלי את

צורתו הסופית. בעצם מדובר בכלים העשויים מחלקי מתכת קטנים )חלקי מוטות הזכוכית( שהותכו יחד.

 

לפעמים – ניתן לראות שיבוץ של דמויות או דגמים בכלים אלו.

 

לרוב מדובר בכלים פתוחים.

 

כלי הפסיפס מאוחרים יותר מכלי הליבה – מאות .12-13

 

ניתן לראות שימוש בזכוכית גם לעיטור אלמנטים ארכיטקטוניים.

 

עיצוב בדפוס – תבנית. זכוכית מותכת נוצקת לתוך תבנית. נוצר כלי מוצק, מלא, ויש צורך לקדוח ולעצב

את החלל הפנימי.

 

חפצים נוספים מזכוכית –  צלמיות. אלת פריון כלשהי, בד"כ בהריון, ידיים על החזה. ככה"נ שימשו

כמחרוזת. שיטת ההכנה – דפוס בודד – בלחיצה. כלומר – הצד האחורי משוטח.

 

שיטה מאוד פשוטה, זולה. ייצוא של חפצים קטנים )לא כלים( ממסופוטמיה.

 

–    סוג נוסף של מוצר זכוכית הוא תליון מזכוכית עם דגם הכוכב – סמלה של אישתאר – אלת הפריון.

–    בנוסף – חרוזים עשויים בדפוס או במוט.

 

 

 

בארץ – בעיקר ממצא ממש קטן. צלמיות, חרוזים, דיסקיות. כולם יובאו ממסופוטמיה. לא נמצאו כלים.

Exit mobile version