אמנות מודרנית – לקראת אמנות מופשטת – אורבניזם

סקירת העיר המודרנית בזמן המעבר בין המאות תוך התקדמות למאה ה.27- היום השיעור עוסק במנהטן, ניו יורק.

היצירה והרקע ההיסטורי.

 

ייסוד ארה"ב ב.1888- זוהי פדרציה של מדינות מהגרים. אנשים שמגיעים לישב את ארצות הברית מהולנד

וגרמניה. מאוחר יותר מאירלנד ואיטליה וכו. בשנים שבהם הכלכלה העולמית מתקשה וישנו פיצוץ אוכלוסין,

ארה"ב מקבלת  אליה  גלים של הגירה. יחד עם זאת, זוהי פדרציה שמתפתחת תוך כדי דחיקה של הילידים. כשהמהגרים מגיעים לארה"ב הם זקוקים לצידוק להתיישבות שם, היות והם באים "להנות" ממשאבים של מדינה חדשה. בתור נוצרים אדוקים, הם רואים עצמם כבני ישראל הנכנסים לארץ ישראל, הם נכנסים לאותה ארץ כמקום מובטח שיש לרשת אותו כמצווה ע"י כוח עליון. זה מתבטא בציור בזרם הרומנטי- ציור נוף המתאר את הארץ החדשה.  ציור הנוף התקשר לנו בהיבט הראשון של ניו יורק- היבט הנוף. ישנו שוני סמלי בין פארקים שמתפתחים

בערים לבין נוף טבעי. המהגרים מביאים איתם תפיסות עיצוב אירופאיות אשר מתבטאות באדריכלות שלהם.

 

  • אוכלוסיית מהגרים
  • תפיסת ארה"ב כמולדת מובטחת
  • דחיקה של הילידים
  • תפיסת עיצוב אירופאית.

 

אנו נסתכל על החלק המפורסם של העיר ניו יורק- מנהטן. ניו יורק מוקמת במאה ה.18- מקור השם מנהטן הוא שם  אינדיאני (המקום שיש בו עצים ליצירת קשתות.) הנרי הדסון, אחד ה"מגלים" של האזור שעל שמו קרוי נהר ההדסון, ממפה את האזור לראשונה. הוא עושה זאת כנציג של אחד הגופים הכי חשובים במאה ה18- (חברת הסחר של  הודו המזרחית.) בתחילה  קוראים לעיר "ניו אמסטרדם"  והבריטים  משנים את שמה  ל"ניו יורק." היא נהיית

בירת המדינה ניו יורק ואחד המרכזים המסחריים החשובים באזור.

 

תצלום של מפגש בין אינדיאנים לאירופאים, מסוף המאה ה11- (לא מימיה הראשונים של ניו יורק.)

 

גיאוגרפיה– המפה המודרנית מראה את נהר ההדסון נשפך בשני יובלים מרכזיים אל הים. נוצר נמל טבעי. במקום שבו נוצר נמל  מסחרי יש צורך בשובר גלים  טבעי וגם  להיות עמוק  כדי שספינות יוכלו  להתקרב בצורה  בטוחה

לחוף. במנהטן יש את התנאים הללו מה שמאפשר לה להיות מרכזית מבחינת מסחר.

 

היסטוריה– במאה ה11- מגיעה הגירה גדולה מאוד שמאפשרת פריחה ופיתוח של העיר. תהליך חשוב נוסף

שמתרחש ב1683/2- פורצת מלחמת אזרחים ובמסגרתה העבדים השחורים משוחררים (בחסות לינקולן, הנשיא.) רבים מהעבדים מגיעים מהדרום לצפון ומגיעים לעיר המסחר החזקה בה ניתן למצוא עבודה, ואז אוכלוסיית העיר

נהיית מאוד קוסמופוליטית.

 

אנו מדברים על התפתחות מיוחדת, וכבר בצילום מ,1176- ניו יורק בעלת קו רקיע שמוכר לנו עד היום. כל

השינויים מאפשרים צורת התפתחות שונה ממה שמוכר בעולם האירופאי. הקוביזם מתפתח וכיוצא בזה.

 

פארק- הסנטרל פארק הוא חלק חשוב מהבניה של המרחב העירוני המודרני. במרכז מערך הגריד של הרחובות

נמצא הפארק בצורה מלבנית. זהו מתווה מאוד פופולארי בארה"ב לעומת צרפת, לדוגמא, בה הערים מתפתחות

ככוכבים.

 

כבר ב1644- תושבי העיר עומדים על צורך בריאה ירוקה (האוכלוסייה גדלה פי 4 עד אמצע המאה ה.)11- ב- 1613 מחליטים על הקמת הפארק הנ"ל. אחד הדברים המיוחדים שבו הוא הגודל. האורך שלו הוא כ8- קילומטר ואילו הרוחב הוא כקילומטר. מדובר על 37 רחובות לאורך. ההחלטה של בנית ראיה ירוקה בתוך העיר לוקחת את זה מאוד רחוק- האי צפוף ומסחרי ואין זה מובן מאליו שיקצו שטח כל כך גדול לשטח ירוק. אך אם נתייחס לעובדה כי הם פרוטסטנטים,  בשילוב עם  התפיסה הרומנטית  של  הקשר  בין  הנוף  לאדם מראים על המשמעות  הגדולה

מבחינה פילוסופית של הפארק.

 

 

 

פרדריק לאו אולמסטד טען כי הפארק מתאר התפתחות דמוקרטית כי המנהל תקין והפארק צומח מדרישת

התושבים והוא נעשה עבור התושבים. זה שונה מפריז ולונדון אשר שם הפארקים מתפתחים ברובם כחלק מארמון או אחוזה או איזור שהוא קניין של השכבה השולטת, עד שהשלטון מתערב ומקצה אותם לקהל הרחב (כמו גני

 

מצד אחד ארה"ב שואבת השראה מאירופה אך מצד שני הם טוענים ליותר דמוקרטיות

הטולארי.) אז

ושוויוניות.

 

 

נראות–   הרעיון הוא  ליצור פארק  שיראה בצורה  טבעית.  בריכות  המים  נראו  כאילו נוצרו  מעצמן  והרחובות

הראשיים החוצים אותו עוברים מתחת לאדמה כדי שלא יפריעו לנוף. הם הביאו טונות של חול כדי שבכוונה יהיו

גבעות, הביאו צמחים שונים והמראה הסופי מאוד טבעי.

 

השראה– הוא נוצר בהשראת "גן  הנוף"  הבריטי.  הרעיון שלו אומר שיש ליצור אותו כאילו אתה מטייל בנוף. ורסאי הוא ארמון מתוכנן ארכיטקטונית, פה יש לנו תגובת נגד לצורת התכנון המסודרת. תפיסה זו השתרשה בכל

המערב והרבה יותר זול לבנות ולתחזק אותה.

 

הבלטת מעשי ידיי האדם– במה שמשמת שלקונצרטים בקיץ ולתצפית על הפארק שנבנתה ע"י ויקטור פרווסט.

רמז למעשה ידיי אדם (קצת בארוקי עם המעקות המרשימים.) בחורף ניתן להחליק שם על הקרח ובקיץ לטייל

ברגל. הפארק מביא אליו מבקרים רבים וסביבו ניבנו מוזיאונים ומקומות בילוי רבים לציבור.

 

גורדי שחקים- נבחן כיצד אמנים מגיבים לתופעה האדריכלית המיוחדת הזו, כיצד מושפע הקולנוע וכיצד נקודת

המבט משתנה. הם הפכו להיבט סמלי של ניו יורק.

 

  • בנייני התיאומים תוכננו ע"י מינורו נמסקי. כאשר הם נפגעו ב2771- הייתה זו פגיעה בסמל הניו יורקי.

 

מאמת את הפרימיטיבי מול הקדמה. מציג בדרך זו את ניו יורק כמתקדמת ואת הקוף

  • קינג קונג-

 

כפרימיטיבי שלא יגיע לקדמה שכזו.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

הקבורה בתרבות הנטופית היום אנחנו מכירים כמעט 400 קברים מהתרבות הנטופית (בניגוד לתקופה הפליאוליתית שם כמעט ולא מוצאים קברים.) הקבורה

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

ארכיטקטורה התקופה הניאוליתית הקדם – קראמית ב' עד תקופה  זו המבנים בארץ הם מעוגלים. בנקק"ב 8,500-6,300( לפנה"ס) חל שינוי ומתחילים

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

התקופה הפליאוליתית העליונה לפי נוויל נוויל וגארוד חילק תקופה זו בא"י לרצף תרוביות ע"י שישה שלבים: שלב 1 או "שלב

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

מנהגי קבורה בתקופה הנאוליתית הקדם-קרמית ב' במהלך התק' הנקק"ב הליך הקבורה היו מורכב מכמה חלקים. ראשית היו קוברים את הנפטר

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

השוואה בין מכלולי הכלים של עובדייה וגשר בנות יעקב המכלולים בשני אתרים אלו הם מהתקופה הפליאוליתית ושייכים לתרבות האשלית המאופיינת

פרהיסטוריה של ארץ ישראל

מדוע הופיעה החקלאות? החקלאות התחילה בשלהי התקופה הפליאוליתית, בתרבות הנטופית, לקראת שנת 10,000 לפנה"ס. לסיבת הופעתה יש 4 תיאוריות: א.גורדון